يـوم أن عرفـت الله

يوم عادي جداً من أيام الامتحانات .. غدا امتحان مادة البيـو

استيقظت من النوم .. وقفت أمام المرآة وقمت بحلاقة الشعر النابت .. ومعالجة البثور الطافحة .. ثم نظرت في عيني ملك الموت في ثقة ..

سار اليوم على ما يرام

وذهبت لصلاة الظهر تاركاً قلبي في خزائن المنزل الحديدية ..

بعدها كعادتي ذهبت لشراء زجاجة (بيبسي) .. وفي طريق العودة تأخرت لحظة لمداعبة (سليم) ابن عمي .. الان أنـا على وشك دخول الشارع

أمام أول بيت .. طفل يلعب وعاملا بناء .. كانت أعمال البناء تتم عند هذا الجار في الدور الرابع .. ويبدو أن خطأ ما حدث .. تسبب في انهيار أحد الحوائط

سقطت الحجارة من الدور الرابع على الطفل وعمال البناء .. أنـا أشهد الموقف من البداية .. وبيني وبين الشارع وبين الموت مترا وحيداً

فجأة .. سقط الحجاب بيني وبين الموت ..

كلنا يؤمن بالموت .. لكن يبدو أننا أغبياء بالقدر الذي يجعلنا نستبعد أنفسنا من حساباته

ستر الله لم يحدث شيئا جسيما للمصابين .. شاهدت جرح الطفل الصغير المنكفيء في صدر أمه المنهارة .. كان عميقا جدا لكن لم يصب بكسور ..

كنت متماسكا جدا لحظة الحادث .. لكن عندما دخلت غرفتي في نهاية اليوم .. أصابني انهيار عصبي .. وهيستيريا حادة من البكاءْ

نفضت عن قلبي الصدأ .. ووضعته مرة أخرى بين ضلوعي

17-8-2009

8 thoughts on “يـوم أن عرفـت الله

  1. أحيانا .. نحتاج إلى مجددات

    والأفضل إذا دام تأثير هذه المجددات طويلا . .

    أحسنت تصويرا كعادتك ..

  2. lubna says:

    ممممممممممم
    ساعات كتير بنتمنى الموت عشان مش عارفين انة اكيد هيكون اصعب بشكل مفيهوش مقارنة مع حياتنا الى عايشنها…

    بس صدقنى لو اتحطينا فى الموقف اكيد مش هنختارة..

    انا متهيالى لو كنت مكانك كنت هنهار بردو مش عارفة لية بس متهيالى انى هبقى زى الى صحى من كابوس مرعب فجأة…

    انا اول مرة ادخل هنا يا خالد بس بصراحة هكمل قراءة بقية الحاجات

    راائع..

  3. dr shimaa omar says:

    تصوير الموقف رائــع .. اذا كنت انا فى نفس الموقف اكيد هنهار جداا من البكاء وهأصاب بالزهول .. احساس صعب ان الواحد يستشعر قرب الموت وفجأه القدر ينقلب ويصيب شخص اخر ومن الغباء فعلا اننا نستبعد نفسنا من القدر ..
    وكان فيه قصه عن دا وهى قصه الفأر وهى هنا
    http://www.tantapss.com/board/index.php?showtopic=17136
    انا اول مره ادخل البلوج ..لكن قرأت المواضيع التانيه واعجبت بيها جداا وباسلوب حضرتك فى الكتابه ما شاء الله .. ربنا يبارك فى حضرتك

    • anakhaled says:

      نورتي البلوج يا دكتور ..
      وميرسي ع اللينك وعلى مرورك ..

Leave a Reply

