تراتيل من سفر الأنــا

أعاني من حالة تضخم بشع لـ (الأنـا) .. غير أنها لم تظهر كما كنت أود على صفحات المدونة

صباح مختلف جميل .. لابد أن أكتب فيه شيئاً

بدأت قراءة ( الفتح الرباني) لسيدي عبد القادر الجيلاني -طيب الله ثراه .. و كان يقول أن : الشجاعة صبر ساعة

ومن قبل قال سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم : ليس الشديد بالصُّرَعةِ .. (من حديث أبي هريرة) .. من هذا اتضح لي أن بي شيء من الخوف في مواجهة الذات .. و من هذا أيضا أستنتج أن (الحلو مايكملش) .. فلو أنني كنت شجاعاً لكنت اقتربت من الكمال

(والكمال لله وحده)

لذا سأعمل على أن أكون شجاعاً أمام ذاتي ( التي أخشاها كما يخشى الأرنب المسالم أفعى الكوبرا ) .. ربما بعد أن أصل إلى درجة الشجاعة والتخلص من الخوف أكون قد اقتربت من الكمال .. وحينها فقط سأكون بلا شكٍ متكبراً ( وهذا سيكون عيباً خطيراً ) .. يؤشر إلى أنني لم أصل بعد إلى مرحلة الكمال .. (فالحلـو ما يكملش) .. ثم أحاول أن ……. إلخ

لن أرضيَ ذاتي أبداً

أشكو إلى الله ضعف قوتي وقلة حيلتي

علمه -تعالىَ- عن حالي .. يغنيني عن سؤاليْ

4 thoughts on “تراتيل من سفر الأنــا

  1. Eslam Shaaban says:

    لا أعرف لماذا الإصرار الشديد على أنك مغرور (طبعا انت أدرى) و لكن كما قلت من قبل أراك شاب عادى ليس فيك من الغرور ما يضايق الآخرين من الآخر أحسبك على خير و لا أزكيك على الله

    • anakhaled says:

      يا اسلام هي حالة وقتية فقط لا غير , بس انا مش مغرور الحمد لله ..
      وانت أدرى :D

  2. NOUR says:

    السلام عليكم
    بالنسبه للكمال
    طبعا الكمال لله وحده
    ومفيش مانع اننا نعدل من انفسنا ونصحح اخطائنا وعيوبنا بحثا عن كيان وشكل افضل لانفسنا
    يعني انا مش شايفه ان حضرتك مغرور زي ماحضرتك بتشير بالكلمات
    ولكن شايفه انك عايز تكون واصل لحاله كبيرة من الثقه بالنفس ودي حاجه كويسه بس ياريت ماتمنعكش من رؤية عيوبك وانك تشوف بس مميزاتك
    لان الشئ اذا زاد عن حده اتقلب ضده
    بس اعتقد ان حضرتك بتبحث في نفسك كثيرا وبتفصصها علشان تطلع احلى شخصيه واحلى مميزات موجوده في حضرتك
    وكلامي ده شوفته من خلال متابعتي لكتاباتك

    بجد بيعجبني في اسلوب حضرتك قدرتك على استخدام الكلمات وتوظيفها في مكانها المظبوط
    وان كنت ساعات بلاقي حضرتك احيانا بتعبر باسلوب وكلمات كبيرة وقويه في حين انك تقدر تستخدم كلمات ابسط
    بس فعلا حضرتك لك قدرة جميله عن التعبير بالكلمات
    انا اسفه على الاطاله
    بس ليا سؤال اخير بعد اذنك يا دكتر
    هو حضرتك ازاي بتنمي موهبتك دي
    هل من خلال حبك للشعر واطلاعك المستمر عليه ؟
    ولا من خلال قرائتك للشعر العربي والجاهلي والقرآن والحديث

    ومين من شعراء الجاهليه والشعراء القدام مش من المعاصرين بيعجبك اللي في بدايه القرن الماضي

    والسلام عليكم

  3. anakhaled says:

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
    بخصوص الغرور ..
    الحالة كانت وقتية فقط .. لكن أستطيع أن أنفي تهمة الغرور عني كلية ولله الحمد :D
    أعتقد أن الفكرة وصلت لحضرتك بالشكل المرجو ..
    لكن البوست لا يتحدث عني أنا ولكن يتحدث عن أي (أنـا) .. فانا عندما قلت
    Khaled Says
    كنت أقصد بخالد الذات الجماعية .. وليست الذات الفردية لشخصي فقط
    أحاول قدر الامكان التعبير عن أكثر من قاريء .. أحاول الخروج من منطقة اهتماماتي الذاتية ..
    *
    عن الاسلوب
    العمل الادبي بالنسبة لي كاللوحة الفنية ..
    وأنا من صغري بعرف ارسم ومش بعرف الون ..
    لذلك أدقق جيدا في استخدام اللون (الصورة الجمالية) .. مبدأ اللون المناسب في المكان المناسب
    يؤرقني جدا .. أقرأ البوست أكتر من 10 مرات .. وهذه عادة بغيضة ..
    و تنغصني اللوحات الرديئة .. ويمكن مبعرفش انام منها ..
    أما عن رأيك في ان بعض الجمل بتكون مصطنعة ..
    دا احساس وارد يوصل لك .. واكيد معاكي حق
    لكن أسلوب مباشرة المعنى مش بفضله ..
    هضرب مثال كان الشاعر عادل محمد ضربه في اجتماعي بيه من يومين ..
    لو انا قلت : الشمس رقبة مذبوحة فوق الافق
    الشمس رمانة تعتصرها السماء
    الشمس تغرب
    في الصورة الاولى نقلت المشهد بالوانه عشان الدم الناتجة من الذبح .. ودلت الصورة على الالم
    في الصورة التانية .. نقلت المشهد بالوانه بردو … لكن دلت الصورة على الفرح
    الصورة الاخيرة (الشمس تغرب) .. هل وصلت الاحساس زي الصورتين السابقتين ؟
    اعتقد لأ
    بس :D

    *
    عن الشعر ..
    ايمان صبر اخلاص
    ايمان بقضيتك وهدفك .. صبرك على موهبتك … اخلاصك لموهبتك
    القراءة والكتابة هما الحل لتنمية الموهبة
    القراءة في مجال الشعر خاصة .. وفي جميع الموضوعات الاخرى – أدب – تاريخ – دين سياسة
    اي كتب تحبيها اقرأيها .. وعلم النفس مهم بالمناسبة
    لازم يكون عندي قوة وشجاعة اني اكتب واني اغلط واني اكتب شعر وحش
    عادي جداً
    انا بحاول اقول الكلام دا لنفسي بردو ..
    *
    عن الشعراء
    من الشعر الجاهلي بحب معلقة عمرو بن كلثوم واشعار عنترة ثم جرير وعمر بن ابي ربيعة ويزيد بن معاوية من العصر الاموي ومن العصر الحديث احمد شوقي طبعا وبعض اشعار على الجارم ثم ابراهيم ناجي وعلى محمود طه .. اخيرا من جيل المطحونين محمود حسن اسماعيل
    لكن اهم حاجة لو هتكتبي الشعر تتعلمي الوزن والبحور
    عشان تكتبي كويس من البداية
    سعيد جدا بالكلام معاكي
    واي حاجة انا تحت امرك في اي وقت ..
    وعليكم السللام ورحمة الله وبركاته

Leave a Reply

